En resultatorientert markedsplan bygger på tre faser: Innsikt, strategi og taktikk. Taktikken støtter seg på dine smarte strategiske mål gjennom alle kanaler.
Innsikt i en markedsplan handler om å kartlegge markedets behov, smerter og ønskede gevinster ved å utføre en bestemt jobb, og hvilke holdninger, adferd, kjennskap og assosiasjoner markedet har til ditt produkt, din virksomheten og dine konkurrenter. Innsikten legges til grunn for segmentering av markedet, og danner grunnlaget for dine strategiske valg.
Strategien i en markedsplan handler om valg av målgrupper, posisjonering mot disse, merkevareprofil (hvordan du skal skille deg ut) og dine smarte strategiske mål. De smarte strategiske målene kan for eksempel være økt kjennskap, forbedret vurdering, konvertering, eller endring av assosiasjoner.
Taktikken i en markedsplan handler om hvilke virkemidler du må ta i bruk for å nå dine mål, og omfatter bruk av pris, produkt (egenskaper, brand, tilbehør, forpakning, design, leveringstid, brukervennlighet og egen kundereise), distribusjon (tilgjengelighet) og kommunikasjon.
En markedsplan er et dokument som beskriver tiltak for å nå et mål innen en bestemt tidsperiode, som å øke kjennskapen til et produkt fra X% til Y% på 12 måneder. Tiltakene må bygge på strategiske mål basert på markedsinnsikt.
Vi i Leonberg hjelper deg med å etablere din markedsplan basert på dine ambisjoner og mål. Ta kontakt for en uforpliktende prat.