Det er mange verdensmestre i SEO. Men det er bare én som kan ta gull.
Velg en SEO partner som kan forklare deg nøyaktig hvordan du kan vinne førsteplasser for dine søkeord. Og har mange bevis på at de har lyktes.

Å ligge på førsteplass på organisk søk i Google gjennom SEO - søkemotoroptimalisering, ansees for mange å være en nødvendighet for å skape vekst. Og når vi vet at førsteplassen for organisk søk i gjennomsnitt får 42% av alle klikkene på siden, er det ikke vanskelig å være enig i dette.

Så viktig er førsteplassen på organisk søk
Søkemotoroptimalisering / SEO kan gi store utslag for plasseringen din i Google. Det utgjør stor forskjell på hvilken rangering siden din har i søk – og hvor mye besøk det genererer.
  • Ca 42% trykker på nummer en
  • Ca 11% trykker på nummer to
  • Ca 8% trykker på nummer tre
  • Ca 6% trykker på nummer fire

Men det store spørsmålet alle stiller seg er naturligvis:
Hvordan vinne førsteplassen?

Svaret er enkelt, men samtidig svært sammensatt og komplisert:
Google sine algoritmer som styrer søkeresultatene er delvis ukjente, men gjennom mange års erfaring og testing kombinert med Google sine egne råd og anbefalinger, har de beste i bransjen kommet frem til vinneroppskrifter som lar seg bevise gjennom faktiske resultater.

Her er tre av de viktigste faktorene som påvirker din posisjon for søk:
  • 70%: Tillit (Prominence) 
  • 15%: Innhold og kode
  • 15%: Mobil hastighet
Under hver av disse tre punktene skjuler det seg et hav av innhold og teknologi som må på plass for at du skal vinne førsteplassen på søk. Så hva betyr dette i realiteten for ditt arbeid med SEO?

Tillit er ekstremt viktig
Google står idag overfor en nesten umulig oppgave med å skille ut godt, relevant og troverdig innhold på internett. Milliarder av tekster og nettsider skal indekseres og vurderes, og på sekunder presentere de beste lenkene for et hver søkeord.

Å skrive innhold på egne sider – uten at noen trenger å verifisere innholdet, er enkelt. Utfordringen er å sørge for at innholdet er riktig og blir støttet opp av kilder og linker utenfor din egen side som kan bekrefte at innholdet ditt er troverdig og korrekt. Google bruker derfor mye ressurser på å lete etter bevis for at ditt innhold er sant, troverdig og likt av andre. Det er dette som bygger Tillit i Googles øyne og gjør at du kan bli anbefalt.

Hvis ditt innhold er relevant, nyttig, inspirerende og troverdig øker sjansen for at mennesker vil dele siden med andre. Dette er også med på å underbygge kvaliteten i Googles øyne.

Å vinne førsteplasser på eget innhold er derfor vanskeligere uten gode omtaler, lenker til og fra siden og delinger som underbygger og bekrefter at det du sier er riktig, troverdig og nyttig. 

Men Google nøyer seg ikke med bevis og lenker fra hvem som helst. Du kan forsøke å bygge såkalte "Back-links" herfra og inn i evigheten uten at Google letter på øyelokket av den grunn. Grunnen til det er at omtalene og lenkene som peker til din side eller som omtaler din virksomhet må også ha høy tillit i Googles øyne. Derfor vil f.eks. én lenke til/fra et offentlig register gi høyere tillit enn mange hundre lenker fra en kilder med lav Tillit.

Verdensunik SEO-hub
Sammen med våre partnere kan vi tilby systemer med AI-teknologi som overvåker dine konkurrenters aktiviteter på de ulike søkeordene. De daglige rapportene avdekker endringer som er gjort på sidene hva gjelder antall ord på siden, og nøkkelordprosenten som må oppfylles for å vinne. Det er meningsløst å drive med søkemotoroptimalisering hvis du ikke vet nøyaktig hva du må gjøre for å bli best. Dette er et stort problem for de fleste som jobber med SEO, og som mangler innsikt om konkurrentenes adferd.

I tillegg kan vi tilby produksjon av innhold for publisering på dine egne nettsider samt publisere ditt innhold via verdens største nettverk av tillitsfulle publisister. Dette vil bidra til  å gi dine landingssider høy troverdighet i Googles øyne.

Søkemotoroptimalisering handler om innsikt, data og matematikk. Alt må gjøres på riktig måte, i riktig rekkefølge og basert på innsikt – ikke hypoteser og teorier. Og alt dette kan vi hjelpe deg med.

Innhold 
Innholdet på dine nettsider er naturligvis viktig, men som nevnt under punktet om Tillit, er du nesten alltid avhengig av gode "omtaler" fra omverden for å komme helt opp på førsteplass. 

Men det er allikevel en del ting du må holde orden på for å få førsteplass på søk. Her er en oversikt over de viktigste elementene du må ha på plass:

Matching keyword
Før du starter med å produsere innhold til dine nettsider, må du kartlegge potensiale for søk. Det er liten grunn til å skrive kilometer med tekster dersom ingen er interessert i å søke på dine utvalgte nøkkelord.
Vi benytter de beste verktøyene (inkludert Google) for å lage solide analyser og dokumentere potensiale for dine søkeord. 

Med matching menes sammenheng av hva bruker skriver i søk og hvordan søkefrasen "matcher" mot landingsidens innhold.

Matching keywords velges på bakgrunn av søkeordsanalyse med årlig søkeordvolum, relevans og pris per klikk (CPC) i Google ads, fordi CPC indikerer om søkeordene er attraktive å bli synlig på.
Det er viktig at "matching keywords" er nevnt i meta-title, meta-description, H1-overskrift og at matching keywords har en nøkkelordprosent som er lik eller litt mer enn eksisterende topprangeringer.
Vi har utviklet en egen SEO-Hub hvor det gjøres daglig benchmark mot topp 10 resultater som rangerer på deres "matching keywords"

Basert på resultatet av analysen etableres en liste over Matching Keyword og Related Terms som grunnlag for dine tekster. 

Hver landingsside må fokusere på å vinne på ett hovedsøkeord kombinert med relaterte setninger som google forstår har en sammenheng med ditt hovednøkkelord.

Related Terms
Google forteller videre at algoritmen også forstår sammenheng mellom matching keywords og related terms.
Der hvor related terms har gode søkevolum, inkluderes forslag på related terms i innholdsanalysen. Disse kan med fordel brukes i innholdstekster for landingssiden.

Søkeintensjon
Søkeintensjon er også svært viktig for å lykkes med konvertering på en nettside. Søkeintensjon kan deles opp i to hovedgrupper:
  • Kjøpeintensjon
  • Kunnskapsintensjon (Hva, hvordan...)
  • Lokal intensjon
Google forsøker gjennom dine tekster å forstå hva du ønsker å tilby dine lesere. Derfor er det viktig at tekstene skrives på en helt spesiell måte avhengig av intensjonen søkeren har med sitt søk.
Typiske kjøpsintensjonsord er: Best, pris, sted, kvalitet, kjøp, bestill, utvalg osv. i kombinasjon med nøkkelord (kategori, produkt, merkevare).
Typiske ord for hva, hvordan og hvor-intensjon er også: slik lager du, rapport, bygge, legge, lage, velge osv i kombinasjon med søkeord og relaterte setninger.
For lokal intensjon gjelder det å forsterke signaler om at dette gjelder lokalt. Tydelig merking av NAP (Name, Address, Phone) på landingssider og match mot ulike firmakataloger og GMB.

Metabeskrivelser
Metabeskrivelsene bør inneholde ditt nøkkelord som første ord i setningen. Dette gjelder sidenavn, H1 tittel og sidebeskrivelse (kort og lang)

Antall ord og nøkkelordsprosent
Google rangere også din plassering basert på mengden innhold og hvor ofte ditt nøkkelord er nevnt i tekster på siden. Det er viktig at "matching keywords" er nevnt i meta-title, meta-description, H1-overskrift og at matching keywords har en nøkkelordsprosent som er lik eller litt mer enn eksisterende topprangeringer.

Med vår teknologi får du løpende innsikt om endringer som gjøres på dine konkurrenters nettsider. Dette muliggjør en effektiv og kontrollert arbeidsprosess som sikrer at du ikke jobber unødvendig mye med ditt innhold

Mobil hastighet
​I 2021 endret Google sin strategi i forhold til måling av hastighet. Nå er det kun mobil hastighet som gjelder for opitmal SEO. Derfor er det også viktig å velge en nettsideplattform med høy hastighet, og at ditt innhold er optimalisert for fart. Det vil si at bilder, giff´er, filmer og andre tunge filer ikke ødelegger for farten på en mobiltelefon. Det kan i mange tilfeller være lurt å utelate noe innhold på mobil til fordel for høyere hastighet og bedre brukervennlighet.

Trenger du hjelp med å vinne førsteplasser på google søk, tak kontakt for en uforpliktende prat og demonstrasjon av vår teknologi og arbeidsmetodikk.

NB! Søk på «digital signage» og se hvor du finner oss: d:sigange – et produkt av Leonberg Reklamebyrå AS. Ordene «digital signage» viser nesten 200 millioner søkeresultater fra hele verden, og har svært høy konkurranse. Men det er bare én nettside som kan vinne gull!





La oss hjelpe deg med din markedsføring fra A-Å. 
Ta kontakt på post@leonberg.no for et uforpliktende møte.





 
#Design Thinking
#Forretningsmodell
#Segmentering
#Strategi
#Taktikk
#Kommunikasjon
#SEO
#Hvordan skape vekst?